torsdag 17 oktober 2013

Har köpt lite lycka


Hemmaaa! Det är så jätte skönt att vara hemma, allt känns så friskt och skönt. På flygfältet i Amsterdam satsade jag stort och köpte den största stroopwafelpaketet jag någonsin sett. Och här hemma köpte jag ett nytt objektiv som ska testas i morgon.

På tal om objektiv så fick jag en fråga om min kamera, Canon EOS 60D en tid sen.
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, har inte direkt jämfört den med andra kameror så mycket, men det kan jag säga, att nuförtiden när jag använder min mammas 1100D eller någons 450D(som jag hade förr) så känns de som leksaker jämfört med den jag har nu. Då jag engång blivit van med denna så tror jag inte att jag skulle nöja mig med sämre mer. Jag tycker att den är väldigt händig att filma med(så fort man hittar inställningarna, tog en tid för mig), eftersom skärmen går att böja, också bra då man vill ta självporträtt, även om den inte fokuserar riktigt lika bra på auto läge då man har bilden från skärmen.
Själv föredrar jag tunga kameror eftersom det känns mer stadigt att fota, denhär är nog inte jätte tung, fast det beror väl på vad man jämför med, mot de tre och fyra siffriga canonarna är den ju tung, men mot 7D, 5D osv. är den inte så tung, men kanske helt passlig egentligen. Man får ison ställt ganska högt så man kan ta bilder också i lite mörkare ljussättning, fast lite brus får man ju med förståss, men då man fotar människor i dålig belysning tycker jag faktiskt att det är mycket mer smickrande med lite brus än med blixt, det är ju förståss eget val.
En sak jag är lite lessen för är att RAW formatet är såpass ny att den inte går att läsas i min gamla ps cs4, men då är det ju mest photoshopen som är dålig.
Jag tycker väldigt mycket om rattarna i stället för pilar när man scrollar genom bilder eller ställer inställningarna.
Skulle nog rekommendera en 60D åt såna som är intresserade att hoppa från en nybörjarkamera till denhär, det är nog ett passligt steg, själv funderade jag mellan 60D och 7D. Åtminstone svarade denhär mina förväntningar väldigt bra, batteriet håller, bilderna blir fin kvalité, den känns bra i händerna, kommer nog inte på så mycket dåligt. Förståss finns det ju bättre kameror och även sämre, men så är det ju alltid.
Men i allafall, om du funderar på att uppgradera från en tre eller fyra siffrig canon så är denna nog ett passligt val, kör hårt!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar