måndag 7 oktober 2013

Media11

Fick en fråga om min skola och tänkte svara med ett litet inlägg om min utbildning och om klassen min!
Oftast har vi det helt galet roligt i skolan.  Mina klasskompisar hittar allttid på en massa skojjigheter, som man ser på bilderna i dethär inlägget.

Detta är min klass, några fattas men nästan alla är med i allafall.

 Dethär var nog vår roligaste skoldag, vi gick runt på olika konstutställningar och på en av dem fick man testa olika gamla teaterdräkter, sen skuttade vi runt klädda som riddare och prinsessor utanför på gatan, superkul!

Ibland har vi superskoj i studion, hihi.

Ibland har vi också läsämnen, men det är sällan, då brukar det se ut såhär, trötta flickor och pojkar.

Det bästa med skolan är att ibland hälsar också hundar på, en gång hade jag med chihuahuavalpen Bobi med i några dagar men på bilden ser ni en liten pudel.

Jess, det var det med bilderna, jag ska berätta lite mer om utbildningen nu!

Jag studerar alltså Audiovisuell Kommunikation, så när jag är färdig blir jag en mediaassistent, det innebär att jag kan jobba inom princip vadsomhelst inom media, tv, tidning, foto, reklam osv. möjligheterna är oändliga, men för att ha en bra chans att hitta jobb lönar det sig nog att studera vidare ännu efter det.
Det vi lär oss här är huvudsakligen foto(både digitalt och analogt), video och grafisk design. Man lär sig nog massor, det ser man om man tittar sånt vi gjort på ettan eller tvåan och jämför med vad vi gör nu(t.ex. dom ovan).
Vi har också mycket praktik vilket jag tycker är superskoj för då får man lite omväxling från det vanliga. Just nu har vi vår längsta praktikperiod, 10 veckor, jag tillbringar 3 veckor av dem i Italien, som ett utbyte, skolan betalar resan så det är ganska bra! Jag kan berätta mer om det om nån vill veta. När jag kommer hem kommer jag jobba 6 veckor på Yle i Vasa, blir inte så mycket tid hemma för mig, men det är skojigt tycker jag.
När det gäller våra lektioner så sitter vi sällan stilla och lyssnar på nån som pratar, oftast gör vi något praktiskt, är ute och fotar, gör en film, sånt. Vad vi gör är också väldigt omväxlande, tycker nog om min skola. Förståss finns det negativa grejer i alla skolor också, i vår skola är palneringen det negativa. All info kommer för sent om den kommer alls. När jag skulle resa till Italien fick jag veta tid och datum en halv vecka före. När det står att man slutar fyra på schemat kanske man slutar elva och så kanske man måste jobba en söndag nångång, sånt krångligt som gör det jätte svårt att planera in nånting extra eftersom man aldrig kan lita på att schemat kommer vara lika i morgon. Men oftast ordnar sig nog såna saker ändå, det känns bara lite onödigt. 
I varje fall så rekommenderar jag nog att söka hit i stället för till ett gymnasium om det är nånting inom media som intresserar. Enligt mig är gymnasie onödigt för denna utbildning, men om man vill kan man också göra dubbelexamen, så man tar några gymnasiekurser samtidigt nån timme i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar